12 oktober, 2015

Concentratie

concentratie

Reflectiemoment bij de deugd concentratie:

Als je de tekst op deze kaart leest, denk je misschien, ‘Ja, dat klopt allemaal wel voor mij.’
Om vervolgens de mail weg te klikken en op te gaan in je bezigheden?

Of gun je jezelf een moment van bezinning, om de komende week de deugd concentratie mee te nemen in je bezigheden?

Concentreren kun je leren.

Op welke activiteiten moet/wil jij je deze week toeleggen? Wat ligt er op je bord?
Wat is het doel van deze activiteiten? Wat is de motivatie? Wat gaat het opleveren?
Welke slimme, gerichte keuzes kun je maken, nu de week nog pas is begonnen?
Wat zijn mogelijke ‘afleiders’, die je uit je concentratie halen?
Wat kan je helpen om afleiding te voorkomen?Wat kan je helpen je aandacht vast te houden?

Tip 1: Weet wat je wilt

Als je een lijstje van activiteiten maakt en weet wat je wanneer gedaan wilt hebben,
kun je een indeling van je (werk)week maken. Je hersenen kunnen richting geven aan een bepaalde taak en je helpen bij de afronding. Je voorkomt dat je van het ene naar het andere slingert en aan het einde van de dag moe bent, maar het gevoel hebt dat je niks hebt gedaan.

Tip 2: Neem adempauzes

Je concentratie en productiviteit verbeteren als je op tijd pauzes neemt en je zinnen ook werkelijk even verzet. Werk bijvoorbeeld in blokken van een of anderhalf uur. Neem dan een kwartier of een half uur pauze om jezelf op te laden. Of doe iets heel anders. Ik wissel bijvoorbeeld boekhouden af met vormgeven. Het vraagt om een heel andere hersenactiviteit. Of ik maak een wandeling, of doe vast boodschappen. Door na diepe concentratie via een pauze in het hier en nu terug te keren, kan ik daarna weer een blokje geconcentreerd werken.

Heb jij andere tips? Geef ze graag door via m’n facebook!

Facebooktwitterlinkedin
← Terug naar vorige pagina