15 mei, 2017

Doorzettingsvermogen

doorzettingsvermogen

Gastblog en reflectievragen bij de deugd doorzettingsvermogen:

Gastblogger van deze week is Franciska Groen, Deugdenyogadocent & Coach (www.ziziz.nu).

“Niet aanstellen, doorfietsen!” Ik hoor het mijn vader nog zeggen, terwijl ik als 10-jarige verwoede pogingen deed om hem duidelijk te maken dat we toch echt moesten stoppen. Dat het ijs na het diner van daarvoor niet zo’n goed idee was geweest. “Gewoon doorgaan,” riep ie nog een keer. En dat deed ik braaf. Wel met alle gevolgen van dien (ik hoop niet dat je een beelddenker bent).

Een leerzaam ritje, want bij doorzettingsvermogen is het dus belangrijk dat je onderweg naar je doel ook oog houdt voor de mensen om je heen. Volgens Daniël Ofman, bedenker van kernkwaliteiten en het kernkwadrant, kun je namelijk doorschieten in je doorzettingsvermogen. Dan word je bijvoorbeeld drammerig. Mensen die opgeven zitten in je allergie, want je legt de lat niet alleen hoog voor jezelf, maar ook voor de ander. Je uitdaging kan zijn om flexibiliteit in te zetten, zodat je je kunt aanpassen aan de situatie. Anders bijt je je ergens in vast en ga je door tot je er als het ware bij neervalt. Een deugd is de gulden middenweg, het midden tussen twee extremen.

Kunnen doorzetten en dus ‘een lange adem hebben’ is handig in veel situaties, maar helemaal als je sinds vorige week eindexamenkandidaat op de middelbare school bent. Zet je dan ook nog je passie in dan beschik je over de ‘Grit-factor’, de sleutel tot succes in het leven volgens de Amerikaanse psychologe Angela Duckworth. Zij ontwikkelde de Grit Scale en uit haar onderzoek blijkt dat de combinatie doorzettingsvermogen en passie belangrijker is dan talent.

Je kunt je doorzettingsvermogen trainen door het zelf stellen van realistische eind- en tussendoelen en tussentijdse beloningen. Op Facebook zag ik tijdens het schrijven van dit blog een passende tip voorbijkomen: maak eens een omgekeerd to do-lijstje. In plaats van het maken van eindeloze lijstjes, met daarop alle dingen die je nog moet doen, schrijf je op wat je al gedaan hebt. Klinkt voor mij heel motiverend.

Reflectievragen:

  • Hoe zorg jij ervoor dat je op een aangename manier kunt afmaken waar je aan begint?
  • Welke beloning stel jij jezelf in het vooruitzicht?

Yogatip

De Pran-mudra, een handhouding, versterkt het doorzettingsvermogen en vertrouwen. Open je linkerhand, laat je wijsvinger en middelvinger gestrekt en breng dan de toppen van de duim, ringvinger en pink bij elkaar. Terwijl je een paar keer rustig in- en uitademt zeg je tegen jezelf: “Ik hou vol”.

Ik wens je een week vol sterke wil!

Hartegroet Cis

Bestel deugdenkaarten via de webwinkel

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterlinkedin
← Terug naar vorige pagina