27 maart, 2017

Humor

humorReflectievragen bij de deugd Humor:

  • Wanneer heb jij voor het laatst onbedaarlijk gelachen?
  • Met wie deel jij een zelfde gevoel voor humor?
  • Wat voegt humor aan een relatie toe?

Nathalie Rensen: ‘Ik pas de vijf strategieën van het Deugdenproject™ dagelijks toe in mijn werk op een Montessorischool. Zowel in het contact met de kinderen in de klas als met collega’s en ouders. Echt luisteren en aandacht hebben voor elkaar vind ik belangrijk. Voorleven hoe we met elkaar om willen gaan, ruimte scheppen om in verbinding met elkaar te ontwikkelen en te groeien.

De meeste deugden groeien wanneer je ze benoemt. Met Humor ligt dat voor mij iets anders. Humor is voor mij een uiting van vreugde, optimisme, inlevingsvermogen, rekening houden met elkaar, aandacht, creativiteit en verbondenheid. Humor is vaak juist niet verwoorden, maar aanvoelen. Humor relativeert, maakt het allemaal wat minder zwaar, maakt het allemaal wat lichter en luchtiger. Om humor in te zetten, gebruik je inlevingsvermogen, je houdt rekening met het gevoel en de stemming van de ander. Je gebruikt optimisme, je bekijkt de situatie van de zonnige kant, en er ontstaat vreugde. Samen lachen verbindt, samen lachen tot de tranen over je wangen rollen, tot je er buikpijn van hebt. Je hoeft elkaar maar aan te kijken… Je verplaatst je in de ander. Een grap in een groep is alleen leuk als iedereen erom kan lachen, is een veelgehoorde verklaring.

In mijn werk op school, met jonge kinderen, merk ik dagelijks de kracht van samen lachen. Samen leuke ervaringen hebben,  samen genieten van activiteiten en er samen om kunnen lachen.Het bevestigt voor mij dat het gaat om de weg en niet om de bestemming. Samen nieuwe dingen leren gaat met vallen en opstaan, of dat nu om leren vetersstrikken gaat bij een vijfjarige, of om een lastig oudergesprek voeren met een collega. Wat is het dan fijn om te kunnen relativeren en het licht te maken.

De afgelopen weken hebben wij in de klas gewerkt over het thema Menselijk lichaam. Natuurlijk mocht het klassieke liedje ‘ hoofd, schouders, knieën,  teen’ niet ontbreken. Na een aantal keer het lied met bewegingen gedaan te hebben, was het tijd voor variatie. Bij elke keer herhalen, mocht er een lichaamsdeel niet meer uitgesproken worden. Als eerste werd het woord Hoofd vervangen door de klank HMMM.

HMMM, schouders knieën, teen, knieën  teen, HMMM schouders knieën  teen… Daarna volgden ook ‘schouders’, HMMM, HMMM, knieën  teen, knieën teen, en volgde ook ‘knieën’ , teen. Tot er overbleef: HMMM, HMMM, HMMM,HMMMM,HMM ,HMMM, HMMMM, HMMM, HMMM ,HMM ,HMMM,HMMM, HMMM ,HHMMM ,HHMMM, HHMM , PUNTJE VAN JE NEUS, HMMM, HMM, HMM , HMMM.

Samen zingen en samen lachen, sommige kinderen zien het aankomen, moeten al een beetje lachen om het absurde liedje. Anderen worden verrast, doordat ze ineens alleen maar ‘puntje van je neus’ zingen. De stralende ogen en de lachende gezichten, het samen beleven van dit moment, dat verbindt. Daar draagt humor aan bij, humor vanuit een vertrouwde relatie.

En dan ben ik samen met een klas vol kleuters dit lied aan het zingen, en dat is dan mijn werk…. wat bof ik!’

Bestel deugdenkaarten voor kinderen via de webwinkel

Bewaren

Bewaren

Facebooktwitterlinkedin
← Terug naar vorige pagina